zondag 1 maart 2015

HET VALSE APPEL ARCHIEF REVISITED



Ruim vijftien jaar geleden heb ik veel tijd gestoken in een overzicht van valse prenten van Karel Appel. Het was geen compleet overzicht; ik beperkte mij tot die prenten waarvan ik door middel van het vergelijken van details op diverse afbeeldingen objectief meende te kunnen aantonen dat ze 'niet goed' waren. Van de geboden informatie werd gretig gebruik gemaakt, door verzamelaars, door de kunsthandel, door veilinghuizen.

Maar de oude Prentwerk website werd vervangen omdat hij niet meer aan de eisen des tijds voldeed, mijn eigen interesses verschoven. De pagina's van het Appel archief stonden ver weggestopt op de server en waren niet mee toegankelijk. Toch bleef er belangstelling bestaan. Nog jaren later werd ik af en toe benaderd met vragen over Appel grafiek en waar het Valse Appel Archief gebleven was.

Even leek het erop dat het Valse Appel Archief overbodig zou worden. De Utrechtse kunsthandelaar Jan Juffermans liet weten dat hij, na de oeuvrecatalogus van het grafisch werk van Kees van Dongen, een compleet overzicht wilde uitbrengen van de grafiek van Appel. In de kunstwereld werd hier en daar met enige scepsis gereageerd, met als argument dat de wereld van de Appel-grafiek door alle vervalsingen te complex en te diffuus was geworden om een betrouwbaar en volledig overzicht mogelijk te maken, Maar dat nam niet weg dat met spanning werd uitgezien naar het eindresultaat.

Maar helaas, Juffermans overleed in 2011 en de uitgave heeft nooit het licht gezien. Op veelvuldig verzoek heb ik daarom besloten om het Valse Appel Archief in afleveringen weer openbaar te maken, nu via de PrentwerkNL blog. Het wordt geen herziene editie, maar een reprint van de oorspronkelijke pagina's, met alle deugden en tekortkomingen die daaraan kleven. Maar ik hoop dat het ook zovele jaren later nog goede diensten kan bewijzen.

Net als toen houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen en verbeteringen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.