Ze worden er niet beter op, de plaatjes in deze aflevering
van het Valse Appel Archief. Ze dateren dan ook nog uit een tijd dat ik dacht
dat het voldoende was om internetbestanden uit te printen en ze dan in een map
te stoppen met 'APPEL' erop. Nu moet ik ze van die prints weer fotograferen en
daar worden ze niet mooier van. Excuses. Maar hoe dan ook, ze zijn duidelijk
genoeg voor het doel.
Dat we de eerste litho in deel 7 als 'vals' kunnen betitelen,
danken wij aan de Amerikaanse firma Del Rey Fine Arts, die op internet een
Appel-poster aanbood van een galerie uit Kopenhagen en daar bovendien nog bij
vermeldde dat 'the scanned image is of a photograph from the artist's
catalogue'. Dubbele zekerheid, als het ware. De kans dat er een vals werk op
een tentoonstellingsaffiche verschijnt moet immers als vrijwel nihil worden
beschouwd. Een expositie valt onder de directe of indirecte supervisie van de
kunstenaar of zijn vertegenwoordiger, en voor het affiche zal vrijwel altijd
een werk uit de tentoonstelling worden gebruikt.
Wanneer we de beide plaatjes vergelijken wordt al snel
duidelijk dat er op de linkerprent, evenals in deel 6, is gerommeld met de
kleurgangen. Zo is de onderkaak van de kop linksboven op het origineel blauw en
op de vervalsing rood, terwijl er in het origineel in de ogen van de kleinere
kop rechts geen groen zit. Ook is het groene vlakje met de zware zwarte contour
in het centrum in de vervalsing omgeven door rood, en in het origineel door
paars. Verdere verschillen laat ik graag onbesproken ten behoeve van uw lange
winteravonden.
Overigens wil ik, bij wijze van terzijde, hier nog wel
opmerken dat ik, als ik heel eerlijk ben, de rode onderkaak in de vervalsing
mooier vind dan de blauwe in het origineel. We zijn terechtgekomen in een
periode waarin het Appel allemaal blijkbaar niet kleurig genoeg kon zijn, en
hij onbekommerd de ene kleur naast en over de andere zet. Maar aan de kwaliteit
komt het allemaal niet zo ten goede. Overdaad schaadt, en dat geldt zeker voor
Appels grafiekproductie in de jaren zeventig, met als dieptepunt de schier
eindeloze reeks streepjesbeesten die uitzwermden over de wereld. Maar Appel was
beroemd geworden, en voor veel mensen was iedere Appel blijkbaar beter dan
geen. 'Kijken met de oren' wordt dat wel genoemd. En dat dat ook in later
tijden, en misschien wel tot aan vandaag de dag toe, in brede kring opgeld doet
mag wel blijken uit het feit dat het de moeite waard was om zelfs slechte
Appel-prenten te vervalsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.