De derde prent waarop de Appel-kenners in de Art Crime uitzending van Discovery Channel hun krachten mochten
botvieren was een kleurenlitho uitgegeven door L'Oeuvre Gravée, de beroemde
uitgeverij van Nesto Jacometti die bij elkaar 40 stuks Appel-grafiek heeft
uitgegeven. Ze staan allemaal beschreven in deel 1 van de 'Lascito Jacometti',
een overzicht van alle kunst die hij had verzameld en zelf had uitgegeven. De
Appel-prenten dragen de nrs LNJ 2 t/m 41. Deze kleurenlitho heet 'Confidences'
en dateert uit 1969.
Op dit punt deed zich
echter een ernstig probleem voor. Zodra de prent in beeld kwam, stond er met
grote letters 'vals' op het scherm. VanderVet en Daniels bekeken het blad van
voren en achteren en kwamen beiden uiteindelijk tot de conclusie dat deze toch
'goed' moest zijn. De handtekening leek weliswaar een beetje knullig, maar het
papier droeg wel het droogstempel van Oeuvre Gravée, en verder leek er ook
weinig mis mee. Toen ze te horen kregen dat het hier om een vervalsing ging,
waren hun reacties opmerkelijk. Daniels was verbaasd, en enigszins sceptisch.
VanderVet ging een stap verder en besloot de scene met een gedecideerd: 'Ik ben
het er niet mee eens!'
De redactie wist het ook even niet meer. In de inleiding was
nog gesproken van een meesterlijke vervalsing, geleend van Geert Jan Jansen
zelf. Wat was er aan de hand?
'We zullen het nooit weten,' zei de commentaarstem.
Misschien is dat wel zo, maar er vallen toch wel enige kanttekeningen te maken.
Wat vervalsingsrisico betreft zit deze prent wel in de gevarenzone. Rond 1965
verandert Appels stijl. Na zijn dynamische, meer tekenachtige stijl (volgens
sommigen, onder wie yours truly, zijn beste periode) begint hij nu te werken in
grotere, tamelijk egale kleurvlakken, en het is juist deze stijl die zich leent
voor vervalsing door middel van zeefdruk, omdat het beeld op te delen is in
vlakken en vlakjes. Daar staat tegenover dat je deze prent betrekkelijk weinig
tegenkomt, in tegenstelling tot de vele bekende vervalsingen, die je
voortdurend op de verkeerde plaatsen aantreft. Statistisch gezien is de kans
dat hij vals is dus kleiner. Maar dat is nauwelijks bewijs te noemen.
Maar er is nog iets. De zwakke plek in de organisatie van het programma was
natuurlijk dat in ieder geval een deel van de prenten was geleend van Jansen zelf. De vogelkop
was al eerder als vervalsing geïdentificeerd en wie ooit een lezing van Jansen
heeft bijgewoond, weet dat hij daar ook geregeld dit soort Appel-tekeningen bij
zich had. Ook op de valse-kunst-exposities waartoe sommige al dan niet
artistieke ondernemers zich hebben laten verleiden, was geregeld dit soort werk te
zien (en te koop). Niet echt heel moeilijk te determineren dus. Maar Jansen is niet gebaat bij duidelijkheid. Wat hij nodig heeft is mysterie,
onzekerheid. Te pas en te onpas herhaalt hij dat er werk van hem in beroemde
musea hangt. Natuurlijk zegt hij niet welke, want dan is de lol eraf. Experts
van de grote veilinghuizen laten zich bedotten, zegt hij, ja, zelfs Karel Appel zelf weet
niet meer of sommige werken nu van hem of van Jansen zijn.
Maar dit alles is natuurlijk een bewust gekozen strategie. Al deze dingen dragen bij tot het in stand houden van de
door hemzelf gecreëerde mythe. We zijn ons leven niet zeker, want ieder
schilderij van een grote meester zou wel eens van de hand van Jansen kunnen
zijn. Maar het moment er duidelijkheid komt, is Geert Jan Jansen voor de media niet interessant meer. Hij kan zich dus niet permitteren dat de experts precies kunnen meedelen
welke prenten goed zijn en welke niet, want dat zou het einde van de mythe
betekenen. En die mythe streelt niet alleen zijn ego, het betekent ook publiciteit
en brood op de plank. Zelf verklaarde hij in kleine kring dat hij voor
Discovery 'een perfecte vervalsing' had meegegeven, met vervalst Oeuvre Gravée
droogstempel en al.
Het zou kunnen. Maar ik houd ook
terdege rekening met de mogelijkheid dat 'Confidences' gewoon een echte Appel
was, maar dat Jansen hem zelf als 'vals' had aangemerkt, om de verwarring compleet te maken. Gewoon voor de
zekerheid. Want de (impliciete) bedoeling van de Appel-quiz was natuurlijk om te laten zien dat de experts het ook niet weten en elkaar tegenspreken. Als de panelleden feilloos en unaniem de valse van de echte werken hadden weten te scheiden, was het programma, in zekere zin, mislukt. Dan was de meestervervalser gewoon door de mand gevallen. Einde verhaal. En daar was niemand bij gebaat geweest, de programmamakers niet, en Geert Jan Jansen al helemaal niet.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.