De 'studentenlitho' is waarschijnlijk de bekendste prent die Appel heeft
gemaakt. Je komt hem overal tegen, op allerlei kleine veilingen en op internet,
soms in meerdere exemplaren van verschillende aanbieders. En juist de regelmaat
waarmee je hem ziet leidt op den duur tot enige argwaan. Hoeveel zijn er
eigenlijk van gemaakt? Duiken ze niet wat erg vaak op?
Om op deze vraag een antwoord te geven moeten we teruggaan naar de
ontstaansgeschiedenis. De litho is gemaakt in mei 1968, ten tijde van de Franse
studentenopstanden. Vele kunstenaars wilden blijk geven van hun solidariteit en
Galerie Maeght besloot om speciale litho's uit te geven. In het eerste deel van
het overzicht van de Arte affiches worden voor de maand mei maar liefst 16
edities vermeld, van Alechinsky, Calder, Bazaine, Zao Wou-ki en Pignon. Sommige
kunstenaars maakten van hun prent een politiek statement, anderen werkten in
hun geijkte stijl maar stelden de opbrengst ter beschikking. Appel maakte een
felgekleurde litho met een tekst die tot aan het verschijnen van de biografie
van Catherine van Houts voor veel mensen een volstrekt raadsel was gebleven. In
haar boek beschrijft ze hoe Appel naar aanleiding van een foto in de krant van
een van de de daders van de geruchtmakende Baarnse moordzaak (een 'mooie
jongen', volgens Appel) zegt: 'Die jongen is door een daad aan het daglicht
getreden om zijn schoonheid te tonen.' (Van Houts pp. 312-13). De frase
weerklinkt in wat de Nederlandse tekst voor een litho had moeten worden: 'Door
hun daden hebben zij hun schoonheid aan het daglicht gesteld'.
Volgens Van Houts bestaan er van de prent drie versies, maar dat is
vrijwel zeker onjuist. De Nederlandse editie is, bij mijn weten, nooit
verschenen. Wel een Franse, 'Dans
l'action ils ont montré la source de leur beauté', en een Engelse, 'In action they revealed the mainspring of
their beauty'. De Franse politie liet echter weten dat Appel het land zou
worden uitgezet als hij dit soort gezagsondermijnende teksten in de
openbaarheid zou brengen. Maar dat gebeurde niet; de litho werd alleen getoond
en verkocht binnen de muren van Galerie Maeght. (Van Houts 376-77)
Hoeveel exemplaren zijn er nu eigenlijk van deze litho gemaakt? De
studentenlitho van Zao Wou-ki werd volgens zijn oeuvrecatalogus uitgebracht in
150 exemplaren, en het lijkt niet zo vergezocht om te veronderstellen dat de
andere prenten, gemaakt in dezelfde tijd en met hetzelfde doel, ook die oplage
hebben. Bovendien zou dat overeenkomen met Appels oorspronkelijke plan om een
oplage van 3 x 50 te maken. Toen de Nederlandse versie, om welke reden dan ook,
afviel bleven er dus 100 over. En dat is ook het getal dat wordt genoemd in de
beschrijvingen van de grote veilinghuizen.
Dat aantal staat echter in geen verhouding tot de frequentie waarmee je
de prent tegenkomt, en je kunt je alleen daarom al niet aan de indruk
onttrekken dat er prenten bijgedrukt zijn. Bovendien werd de oorspronkelijke
litho, volgens de beschrijvingen van Sotheby's en Christie's, gedrukt op 'wove
paper' (Frans 'vélin'). De prenten die ik later onder ogen kreeg waren, naar
mijn stellige overtuiging, geen litho's maar zeefdrukken, en ze waren niet
gedrukt op vélin maar op een zwaardere en hardere papiersoort. Er vielen geen
afwijkingen in het beeld te constateren, en we moeten er dus van uitgaan dat we
hier niet te maken hebben met het soort zeefdruk-naar-litho dat later nog
uitgebreid ter sprake zal komen. Waarschijnlijk is de oorspronkelijke litho
gewoon gefotografeerd en digitaal getransformeerd tot zeefdruk, op de manier
die sinds de jaren zeventig schering en inslag is geworden.
Natuurlijk is het geenszins onmogelijk dat er ook nog exemplaren van de
oorspronkelijke editie in omloop zijn. Maar statistisch gezien is de kans erg
groot dat wat de argeloze koper uiteindelijk in handen krijgt niets meer is dan
een 'roofdruk'.
POSTSCRIPT (1)
In het Stedelijk stond ik een poos geleden opeens oog in oog met de echte
studentenlitho . Het was een echte poster, gedrukt op dun papier, en niet op
het veel zwaardere papier dat meestal wordt gebruikt voor zeefdrukken.
POSTSCRIPT (2)
In zijn boekje Multiples et cetera
(1991) doet Harry Ruhé verslag van zijn eigen ervaringen met deze prent, en
komt tot de conclusie dat Galerie Maeght deze prent gewoon is blijven herdrukken tot de oorspronkelijke stenen
versleten waren. Jarenlang was deze prent dus gewoon nog in de Maeght Boutique
in Parijs te koop, voor een prijs die een fractie bedroeg van wat er op een Nederlandse
veiling gemiddeld voor wordt neergeteld. Nederlandse koopmansgeest, of erger?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.