Vervalsingen zijn er in soorten en maten. Zo moet in de eerste
plaats onderscheid worden gemaakt tussen 'namaak-Appels' en 'in de stijl
van...-Appels'. In het eerste geval wordt uitgegaan van een bestaande litho,
die zo goed mogelijk in zeefdruk wordt nagemaakt. Dit is veruit de grootste categorie, en
deze zal later uitgebreid ter sprake komen.
Een vervalser kan echter ook zelf een prent 'in de stijl van Appel'
maken, en deze vervolgens voorzien van valse signatuur en oplageaanduiding.
Het probleem bij het signaleren van dit type prenten is dat eigenlijk alleen
Appel kan verklaren dat een bepaalde prent niet door hem gemaakt is. Wij
kunnen constateren dat een prent 'raar' of 'a-typisch' is, maar dat zegt
weinig of niets over de authenticiteit. Picasso's bewering dat zijn slechte
werken altijd vals werden verklaard geldt in zekere zin ook voor de
afwijkende werken. Wat niet als karakteristiek voor Appel wordt herkend wordt
eerder vals verklaard dan een 'typische' Appel. Maar ook binnen het grafisch
werk zijn er de experimenten, de afwijkingen, de prenten die, ook voor de
kenner, 'buitengewoon' zijn. En als er zijn geen aanwijzingen zijn die op het
tegendeel wijzen, moeten we er noodgedwongen van uitgaan dat een prent 'goed'
is.
Dat geldt echter niet voor bovenstaande prent. Toen 'meestervervalser'
Geert Jan Jansen in 1994 in Frankrijk werd gearresteerd, trof de politie in
zijn atelier zo'n 1500 vervalsingen aan. De Duitse inspecteur Ernst
Schoeller, die aan de basis stond van het onderzoek, publiceerde vervolgens
in het blad Weltkunst onder de titel 'Falschungen des Geert Jan
Jansens' een selectie aan gevonden werk, in kleur afgebeeld. Er waren een
aantal Appels bij, maar slechts een stuk grafiek: bovenstaande zeefdruk.
In de Franse gevangenis schreef Jansen zijn boek Magenta:
avonturen van een meestervervalser, naar zijn zeggen om
een advocaat te kunnen betalen. Toen het boek uitkwam werd hij uitgenodigd om
als gast op te treden in de eerste uitzending van het VARA-programma Het
Zwarte Schaap, waarin een controversiƫle figuur werd geconfronteerd
met voor- en tegenstanders. Voor de gelegenheid had hij zelf voor enige
decorstukken gezorgd, die later ter sprake zullen komen, en ook werd een
aantal 'valse werken zonder origineel' getoond, waaronder deze prent.
Hoewel hij zelfs door Jansen zelf als 'litho' werd aangeduid, gaat het
hier, en in veel andere gevallen, om een zeefdruk. In zijn boek beschrijft
Jansen in detail hoe hij in een bollenschuur in Noord-Holland trachtte
zeefdrukken te produceren die zoveel mogelijk op litho's leken. Maar een naar
zijn zeggen krakkemikkige zeefdrukinstallatie was het enige waarover hij kon
beschikken.
We hebben hier te maken met een prent die in Nederland nog steeds in
omloop is. Met name op internetveilingen werd hij nog niet zo lang geleden met
grote regelmaat aangeboden, soms zelfs compleet met echtheidsverklaring. Maar
het is een echte Jansen, en niet meer dan dat.
[ONGEWIJZIGDE HERUITGAVE VAN EEN DOCUMENT UIT 1997]
|
zondag 1 maart 2015
HET VALSE APPEL ARCHIEF - aflevering 1
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.