Het onbetwistbare hoogtepunt in de Art Crime uitzending op
Discovery (zie VK-14) was de Appel-quiz. De redactie van het programma had
bedacht dat het een leuk idee zou zijn om een serie Appels te tonen, zowel
valse als echte, en dan een aantal experts uit te nodigen om hun licht daarover
te laten schijnen, uiteraard zonder dat ze wisten welke prenten vals waren en
welke echt.
Het was een aardig idee, op het eerste gezicht, maar al
spoedig doemden er praktische problemen op aan de artistieke horizon. Niet
geheel onbegrijpelijk was niet ieder even enthousiast om zijn hand in een
dergelijk wespennest te steken. Angst om af te gaan, als zou blijken dat je er
helemaal naast zat? Misschien. Maar zelfs als je absoluut zeker wist dat een
bepaald werk vals was, of echt, er kwamen nog meer kenners en als die toevallig
een andere mening waren toegedaan, op grond waarvan dan ook, dan werd daarmee
zelfs het best gefundeerde oordeel opeens gereduceerd tot niet meer dan een
willekeurige mening. Het resultaat was dat de ene na de andere expert die
benaderd was, afhaakte.
Het kostte dus nogal wat moeite om een panel bij elkaar te
krijgen. Het dappere team dat instemde om op te draven voor de camera's in het
COBRA-Museum in Amstelveen bestond uiteindelijk uit Richard Hessink,
veilinghouder te Zwolle en tot op dat moment niet echt bekend als Appel-kenner,
Henk Vander Vet, galeriehouder en zeefdrukker in den Haag, die zelf talloze
prenten met Appel heeft gemaakt en zich ook uitgebreid met vervalsingen heeft
beziggehouden, en Lex Daniels, eigenaar van Reflex Modern Art Gallery in
Amsterdam, door Jansen in zijn boek Magenta niet bepaald vleiend
geportretteerd, maar niet alleen in het bezit van een gezonde dosis eigendunk
('Als ik zeg dat het goed is, dan is het goed.'), maar ook van een grote
collectie vervalsingen en een uitgebreide kennis en documentatie.
Het was zover. Beleid door een stemmig muziekje betraden de
gladiatoren de arena, waar vijf werken stonden uitgestald. De nummers 1, 2 en 3
waren vals, uitgeleend door Geert Jan Jansen, zo werd de kijker onmiddellijk
meegedeeld. Wat zouden de experts ervan maken?
Prent nummer 1 vormde niet echt een probleem. De 'vogelkop' kwam je een tijdlang zeer geregeld tegen op foute plaatsen, aangeboden door foute mensen. En altijd e.a.'s. 'Vals', riep de jury dan ook in koor. Geslaagd!
Voor de volledigheid: het tweede werk, een 'vroege tekening' werd zowel door Hessink als door
Daniels resoluut als 'niet goed' werd betiteld. VanderVet twijfelde: 'Hij zou
goed kunnen zijn...' Maar was het dus niet.
Voor nummer 3 moet u, ter wille van de overzichtelijkheid,
even doorgaan naar de volgende aflevering.
Postscript
Na zoveel jaren zal ik opbiechten dat ook ik was uitgenodigd om in het panel plaats te nemen. Ik werd gebeld door Discovery en toen ik informeerde wie er nog meer waren gevraagd, werd alleen Hessink genoemd, wat in mijn ogen niet echt een aanbeveling kon worden genoemd. Jan Nieuwenhuizen Segaar was wel benaderd, meen ik mij te herinneren, maar wilde niet. Uiteindelijk besloot ik dat ik er eigenlijk niets mee te winnen had en veel te verliezen, en na rijp beraad heb ik daarom, om de redenen die ik hierboven heb genoemd, meegedeeld dat ik niet meedeed. Of ik dan niet iemand anders wist? Jawel, Henk Vandervet zou kunnen, of bijvoorbeeld Lex Daniƫls. Zo gezegd, zo gedaan. Beiden werden benaderd, en beiden stemden toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.