woensdag 8 augustus 2012

Akkermania

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar wanneer ik ‘s morgens in de spiegel  kijk (en trouwens ook de rest van de dag) is het maken van een zelfportret zo ongeveer het laatste dat ik me opkomt. Zo niet bij Philip Akkerman, die in de loop van dertig jaar al meer dan drieduizend keer zijn eigen tronie vereeuwigde, in alle mogelijke technieken en stijlen.  Hij heeft er groot succes mee: de Caldic Collectie heeft er inmiddels meer dan tweehonderdvijftig vergaard. Vorig jaar had hij een grote expositie in de Kunsthal in Rotterdam, onder de titel Akkermania. 





Enige tijd geleden kwam ik, tot mijn verrassing, in Duitsland een zelfportret van Philip Akkerman tegen, een pentekening op papier op het formaat van een grote ansichtkaart, 21 bij 15 cm, gesigneerd en gedateerd '96. Het leek een beetje een snelle schets, maar hij deugde wel, dacht ik. Voor alle zekerheid stuurde ik een plaatje naar de kunstenaar met het verzoek er even naar te kijken. En ja hoor, binnen een paar uur had ik een mail terug. Jazeker, was van hem, 'signed all over'! Hij wist het niet goed meer, maar meende dat hij deze tekening op verzoek had gemaakt voor 'een blinde of dove persoon'. Hoe dan ook (laten we hopen dat het om het tweede gaat), een echte Akkerman voor een wel heel bescheiden prijs.



[Voor meer details, klik HIER]


En voor wie er nog veel meer wil zien, is er nog het boek Philip Akkerman: 2314 Self-portraits. Meer dan 700 pagina's, ruim tweeëneenhalve kilo, en ook nog gesigneerd. Wie dan nog niet genoeg Akkerman heeft, moet eens ernstig gaan nadenken.




[Voor meer details, klik HIER]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.