De laatste aflevering van Lost in the Art World, ooit bedacht als een een miniserie over dubieuze praktijken, bedrog en vervalsing in de kunstwereld en daarmee als tips voor de argeloze veilingbezoeker, dateert alweer van lange tijd geleden, maar soms kom je een voorbeeld dat zo illustratief is voor bepaalde praktijken dat het toch nuttig is om er nieuw stukje aan te wijden. Zoals bij dit luxe ingelijste werkje dat wordt omschreven als ‘Vissersvrouwen’, ‘gemengde techniek’, voorzien van ‘G.H.B. initialen’.
Formeel valt daar ook niets op aan te
merken. Natuurlijk, het veilinghuis weet donders goed dat dit geen tekening van
George Hendrik Breitner is, anders hadden ze het wel op topstuk in hun
kunstveiling gepresenteerd, en niet weggestopt in een inboedelveiling. Maar de
maker heeft wel geprobeerd die indruk te wekken, in de stille hoop dat tussen
al die kijkdaggangers iemand rondloopt die, misschien tegen beter weten in, wordt
bevangen door het ‘klappergevoel’, de ijdele hoop dat hij iets heeft ontdekt dat
niemand anders heeft gezien, zelfs het veilinghuis niet, en dat hij zich met een
beetje geluk binnenkort voor een paar tientjes de trotse eigenaar mag noemen
van een echte Breitner. Want je weet maar nooit.
Allemaal onzin natuurlijk, en in dit geval
zal alleen de meest onervaren veilingbezoeker daar misschien intrappen. Maar waarom dit
werkje dan toch opgenomen? Zo wordt toch op zijn minst de schijn gewekt dat ook
de veilinghouder het heeft gemunt op die enkele naïeveling, in de hoop dat, als
er daar toevallig twee van zijn, de prijs nog redelijk kan oplopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.