Wees maar blij, beste lezer, dat u geen
veilingmeester bent! Daar zijn natuurlijk een heleboel redenen voor te
bedenken, maar een ervan is toch zeker dat u dan onvermijdelijk wordt bestoookt
met ‘originele Lucebert tekeningen’. En dan is het aan u om in ieder individueel geval uit te maken of
het werk echt is of niet, en of u het dus wel of niet in de veiling kunt
opnemen. En laten we eerlijk zijn, dat is een lot dat je niemand toewenst.
Lucebert was een genie, maar een
ongrijpbaar genie. Zelfs als je het werk goed kent en denkt dat je genoeg
criteria hebt om een werk op echtheid te beoordelen, zet hij je geregeld op het
verkeerde been. Dan kom je in een catalogus weer een werk tegen dat al je zorgvuldig beredeneerde criteria in
een klap weer omver lijkt te kegelen. Of je ziet een werk waarbij je onmiddellijk
het onaangename gevoel krijgt dat je, als dit je buiten iedere context was
voorgelegd, toch op zijn minst ernstige twijfels zou hebben. Het is die onvoorspelbaarheid
die het artistiek-criminele circuit, dat graag een paar euro’s bijverdient, in
de kaart speelt. Lucebert maakt vreemde grillige tekeningen, dus een vreemde
grillige tekening zou heel goed van Lucebert kunnen zijn, zeker als je bestaande
werken als voorbeeld neemt en een beetje oefent op de handtekening.
In het geval van Karel Appel kun je een
werk voorleggen aan de Karel Appel Foundation, of aan Jan Nieuwenhuizen Segaar,
bij Heyboer kun je de weduwen vragen, maar Lucebert is er niemand wiens oordeel
als definitief kan gelden. Een goedwillende verkoper die twijfels had over een
schilderij en Luceberts dochter benaderde, kreeg geen antwoord. Lijkt niet
correct, maar is ook wel weer begrijpelijjk. Als ze zou ingaan op alle
verzoeken om werken van haar vader op echtheid te beoordelen, kon ze binnenkort iedere andere
baan wel opzeggen.
Hieronder staat de oogst van een weekje Marktplaats, voor zover het 'origineel werk' betreft. Het lijkt me weinig zinvol om ieder werk apart te gaan bekijken (ik kijk wel uit met al die boze verkopers), maar als u het mij zou vragen (en ik ben blij dat u dat niet doet) zou ik toch zeker zeven werken als ‘vals’ aanmerken, en vier als ‘twijfelachtig’. Dat wil niet zeggen dat die laatsten waarschijnlijk ook vals zijn, maar gewoon dat ik er geen stellige uitspraak over durf te doen. Maar er is niet één bij waarvoor ik mijn hand in het vuur zou durven steken, voor wat dat waard is. Nederland wordt overstroomd door valse Luceberts, waarschijnlijk valse Luceberts, mogelijk valse Luceberts, en soms ook echte Luceberts. Dat is treurigmakend en frustrerend.
Maar wie moet het dan wel zeggen? Juist, de veilingmeester. En wel meteen. Ja of nee. Vals of echt.
Arme ziel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.