De meeste van deze stukjes hebben een simpele aanleiding:
een nieuwe aanwinst, een boek dat ik ergens heb gekocht. Dat is vrij willekeurig, zou je kunnen zeggen,
en dat is het ook, maar het maakt het leven wel overzichtelijker: je hoeft je
niet voortdurend het hoofd te breken waarover je nu weer iets zou kunnen of
willen schrijven. Je zit niet gevangen in de dwangbuis van de actualiteit, maar
je kunt gewoon kijken of er bij de dingen die je gekocht hebt iets zit waaraan
je uitgebreider aandacht zou willen besteden, en daar kun je dan extra
materiaal bij en over gaan zoeken. En zo
ging het ook deze week.
Dinsdag 28 augustus in Groningen. Bommen Berend, oftewel Groningens
Ontzet, de jaarlijkse feestdag ter nagedachtenis
aan het feit dat de stad zich staande hield in de belegering door de bisschop
van Münster in 1672. Kermis, vuurwerk, de paardenkeuring, zoals ieder jaar, en
ook een boekenmarktje aan het Hoge der Aa. Er waren terrassen, er was muziek, allemaal
prima, maar het aanbod stelde weinig voor. Eindeloos veel strips, bakken met LP’s,
waarbij de verkopers niet de moeite hadden genomen om ze op enigerlei wijze te
sorteren zodat alleen de aanblik je al van verder zoeken weerhield, en een
handvol boekenkramen, meest met
winkeldochters tegen afbraakprijzen. Een half uurtje zoeken leverde dan niet
meer op dan twee boekjes. Een dunne
catalogus van Francois Morellet, tamelijk onooglijk boekje, maar wel uit 1958.
Die gaat via Ebay naar Zwitserland, dat is duidelijk. En een curiositeit: een nummer van het tijdschrift-in-boekvorm Randstad,
uit 1962. Met oude nummers van literaire tijdschriften kun je, zoals iedere
antiquaar weet, een gracht dempen, maar dit was wel bijzonder: het bevatte twaalf
paginagrote foto’s van Sanne Sannes. Portretten,
van vrouwen uiteraard, betrekkelijk discreet, veel gezichten, met hier en daar
een zweem van een borst, maar in de onmiskenbare grofkorrelige onscherpe zwart-wit
stijl die in de jaren daarna zijn handelsmerk zou worden. Toch niet voor niets
geweest.
Sanne Sannes werd in 1937 in Groningen werd geboren, waar
hij zich na de middelbare school aanmeldde voor Academie Minerva. Er bestaat
nog een foto van hem achter een schilderij, maar zijn passie was de fotografie,
en omdat Minerva daar in die tijd weinig faciliteiten voor bood, maakte hij de
opleiding niet af. Om in zijn onderhoud te voorzien maakte hij modefoto’s en platenhoezen,
maar in zijn eigen werk namen vrouwen en erotiek een steeds belangrijker plaats
in. Zijn onorthodoxe benadering bleef niet onopgemerkt en rond 1960 werd hij op
verschillende plaatsen in binnen- en buitenland gezien als een talentvol exponent
van een nieuwe generatie fotografen. In 1993 schrijft Max van Rooy in de NRC:
“Ik zet hun motor
aan.” Met deze eenvoudige woorden omschreef fotograaf Sanne Sannes zijn
vermogen om vrouwen voor zijn camera tot verleidelijke, uitdagende poses te
bewegen. Waar deze stugge Groninger de elektriciteit vandaan haalde om het
kostbare vrouwelijke mechaniek op gang te brengen en het ongeremd aan het
draaien te houden, blijft voor niet ingewijden een raadsel. Zij die het hebben
ondergaan kunnen het ook niet bevredigend navertellen. Een van zijn destijds
favoriete modellen, Anna Beeke: “ Hij was een vroegoude jongen die zelden
loskwam van de obsessies die hem beheersten. Hij wist je zo te raken, op zo'n
eerlijke en gemeende manier te vleien... geen wonder dat zoveel vrouwen voor
hem uit de kleren gingen.” Sannes bezat de magische kracht om haar, na eerst
een slokje koffie te hebben genomen, een knop te laten omdraaien waarna ze
zonder verdere overgang voor zijn camera de gevraagde erotische rol speelde.’
Voor meer
details, klik HIER
In 1964 komt zijn boek Oog om Oog uit, foto’s met gedichten van Hugo Claus, en enkele jaren geniet hij van zijn status als angry young man van de Nederlandse fotografie. Dan, in 1967, rijdt hij op de terugweg van een fotoshoot, samen met assistent Gerrit Jan Wolffensperger en twee modellen, tegen een boom aan de Eeuwige Laan in Bergen. Wolffensperger en de twee modellen overleven het ongeluk ternauwernood, Sannes niet.
Voor meer details, klik HIER
Twee jaar na zijn dood verschijnt Sex a Go Go en in 1972 The Face
of Love, uitgaven die toentertijd de nodige ophef veroorzaakten, maar
daarna raakt het werk van Sannes, ieder geval bij een breder publiek, in de
vergetelheid. Het wordt vaak afgedaan als een typische uitdrukking van de
tijdgeest van de jaren zestig en wanneer men daarvan afstand wil nemen, vermindert
ook de belangstelling voor het werk van Sanne Sannes. Er komt pas een kentering in de jaren
negentig, als zijn broer Rob, na lang aandringen door fotohistorici, eindelijk
besluit de nalatenschap openbaar te maken. Het is aanleiding was om het eerste
deel van de klassieke serie Monografiën van Nederlandse Fotografen
aan Sanne Sannes te wijden.
Vanaf dat moment hoort Sanne Sannes tot de Nederlandse
klassieken. Zijn boeken krijgen een soort
cultstatus, iets wat internationaal nog
wordt versterkt als hij wordt opgenomen in The
Photobook: a documentary history van Martin Parr en Gerry Badger, en een
vaste plaats krijgt in alle andere boeken over het onderwerp die daarna
verschijnen. De prijzen stijgen mee met
zijn roem mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.