‘Nederland
wordt overstroomd door valse Luceberts, waarschijnlijk valse Luceberts,
mogelijk valse Luceberts, en soms ook echte Luceberts. Dat is treurigmakend en
frustrerend.’
Dat schreef ik begin maart over het
schrikbarend aantal valse en dubieuze Lucebert werken dat op diverse plaatsen
wordt aangeboden. Het frustrerende daarbij is dat, bij gebrek aan een algemeen
erkende autoriteit, die vals-verklaringen onvermijdelijk een subjectief
karakter hebben en gebaseerd zijn op ervaring, niet op feiten. Dat betekent dat
de ene mening zwaarder telt dan de andere, maar dat de valsheid zelden met
harde bewijzen te staven is.
Neem deze gemengde techniek. Helemaal niet onaardig.
Er zit ook wel iets Lucebert-achtigs in, maar toch … Het is wat veel allemaal,
wat veel lijnen, wat veel kleuren. Toch maar eens wat gaan rondkijken.
En ja hoor, deze keer hebben we geluk. Bij
veilinghuis AAG is ooit deze tekening geveild. En bij deze heb je geen enkele twijfel.
Dit is een echte Lucebert, signed all over. En wat blijkt als we ze
vergelijken? Ons kunstratje heeft hem gewoon nagetekend, en nog wat aangedikt hier
en daar om hem nog echter te laten lijken. Zelfs de datum heeft hij letterlijk
overgenomen.
En wat is het treurige? Het eerste werk
werd niet aangeboden door een gesjeesde kunstenaar die zo wraak wilde nemen op
de kunstwereld die niets van zijn werk moest hebben, of door een sjappie met teveel
tattoos die hem ‘op een rommelmarkt had gevonden’. Nee, hij kwam van een niet
geheel onbekende kunsthandel, waarvan de eigenaar ‘instond voor de echtheid’.
Heb meelij met de arme veilingmeester.
Heb meelij met de arme veilingmeester.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.